Saturday 10 November 2018

ENGLISH COURSE LESSON 16 - ABSTRACT NOUN (PEMBENTUKAN KATA BENDA ABSTRAK) 2


Grammar/ tata bahasa
Vocabulary of noun/ perbendaharaan kata benda
Abstract noun/ kata benda abstrak

2. Pembentukan dari kata sifat dengan akhiran ty, dan ity
Able – ability      mampu - kemampuan
Beautifull – beauty      cantik - kecantikan
Honest – honesty      jujur - kejujuran
Agile – agility             tangkas - ketangkasan
Affined – affinity         tergabung – gaya gabung
Antique – antiquity      kuno -  barang kuno
Apologetic – apology      minta maaf – permohonan maaf
Avid – avidity     ingin – keinginan
Capable – capability     cakap berbuat – kecakapan
Concave – concavitiy         cekung – kecekungan
Congruent -  congruity       sebangun – persamaan
Cruel – cruelty     kejam – kekejaman
Dignified – dignity       dihormati – kehormatan/ kemuliaan
Disparate – disparity     berlainan jenis – perbedaan

3. Akhiran ce, cy
Distant – distance     jauh – jarak
Efficient – eficience    hemat – penghematan
Absent – absence     tidak hadir – kehadiran
Different difference      beda – perbedaan
Deficient – deficiency     tak mencukupi – kekurangan
Delicate – delicacy         enak/ bagus – kelezatan
Expedient – expedience         jitu/cerdik – kecerdikan
Extravagant – extravagance         luar biasa – malampaui batas
Feculent – feculence     keruh - keruh/ampas
Legal – legacy     sah – pusaka

4. Akhiran ion, ation, tion
Correct – correction     betul – pembetulan
Litigant – litigation       bersengketa – acara di pengadilan
Locomotive - locomotion     bergerak – pengangkutan/ lalu lintas
Lustral – lustration       mencuci – korban pembersihan
Malformed – malformation     bercacat – cacat/ kecacatan
Manifest – manifestation     terang – perwujudan
Mansurable – mansuration       dapat diukur – perhitungan luas dan isi
Mobile – mobilization         bergerak – pergerakan
Nutrient – nutrition       banyak mengandung zat – pemberian makanan
Obligatory – obligation      berkewajiban – kewajiban/ kontrak

5. Akhiran tidak beraturan/ bentuk khusus
Angry-anger     marah-kemarahan
Deep-depth     dalam-kedalaman
Proud-pride     bangga-kebanggaan

6. Pembentukan dari noun/ kata benda
Friend-friendship      sahabat-persahabatan
Champion-championship       juara-kejuaraan
Child-childhood      anak-masa kanak-kanak
Brother-brotherhood     saudara laki-laki-persaudaraan (laki-laki)
Agen-agency     pusat-periklanan
Bankrupt-bankruptcy         bocor-kebocoran
Library-librarian     perpustakaan-pustakawan
Music-musician   musik-pemusik

Now, let us try to make the simple sentences with abstract noun of this lesson.
Examples:
I am capable in this work. My capability in this working makes me be famous.
Saya cakap dalam pekerjaan ini. Kecakapan saya dalam pekerjaan ini membuat saya terkenal.
My avidity is i want to be a good boy for my parents.
Keinginan saya adalah saya mau menjadi anak yang baik bagi orang tua saya.
The distance between your house and my house is too far.
Jarak antara rumah kamu dan rumah saya sangat jauh.
The teacher explaines the mansuration of some shapes.
Guru menjelaskan perhitungan luas dan isi dari bangun-bangun ruang.
My pride in studying is not only the achievement.
Kebanggaan saya dalam belajar bukan hanya pada prestasi.
My pride in studying is my knowledge also becomes dignity in life.
Kebanggaan saya dalam belajar adalah bahwa pengetahuan saya juga menjadi kehormatan dalam hidup.

Now, you can try to make these sentences below in English.

1. perwujudan ini untuk kebahagiaan kami bersama.
2. saya berharap pemerintahan sekarang menjadi pemerintahan yang bersih.
3. penghematan membuat hidup yang lebih baik.
4. orang tua saya memberi saya dorongan semangat.
5. hari ini ada kejuaraan sepakbola sekolah-sekolah dan saya mendukung tim sekolah saya.

 Hy friend, my name is Budy.
I am six years old. My father is a accountant in the pharmacy company.
When he is being free and stay at house, he always spend some of his free times to play with me.
My father loves me and i also love him.
Can you see what is the toy we play?
What is colour of that toy?
What is my father’s job?
What is my age?
When does my father spend some his time to play with me?

No comments:

Post a Comment

SPONSOR